Information
Vi ger oss ut i Stockholms skärgård med Dykcharter. Preliminär
dykplats är Kostervraket & Älvsnabbenvraket, välbevarade favoritvrak en bit ut i
skärgården.
1700-tals vrak som är uppkallat efter HMS Koster, ett av marinens fartyg
som under ett uppdrag när man sökte efter en förlorad torped hittade
vraket. Undersökningar har nyligen pekat på att detta kan vara vraket
efter Concordia, en Galeas som sjönk 1754.
Vraket står kölrätt på
botten (36 m) och är skrovhelt. En hel del saker att titta på. Vraket mäter 17
meter i längd och sticker upp 5 meter från botten.
Concordia (Älvsnabben) var ett tvåmastat tyskt handelsfartyg, en skonert med kravellbyggt skrov sjunken på 12-17 m djup
vid Älvsnabbens södra udde, Stockholms södra skärgård, 1754. Skrovet
är 21 m långt och 5,4 m brett. Vraket är mycket välbevarat och skrovhelt. Akterdäck
är sönderbrutet, kanske av bärgare på 1700-talet. Upptäcktes 1968, utgrävdes
1974-80. Lasten visade sig vara spannmål.
Det var länge oidentifierat och kallades "Älvsnabbenvraket",
men Christian Ahlström i Helsingfors har efter arkivarbete 1994
konstaterat att vraket är
skeppet Concordia från Stralsund, som sjönk 1754. Dessa vrak är något väderkänsliga, kapten avgör om vi byter dykplats.
Vi
gör 2 dyk. Du är erfaren kallvattensdykare, har koll på din utrustning
och certifikat för att dyka djupt. Maxdjup för dyken är 36m. Tag med bra
lampor och SMB.
Ta med egen matsäck!
Båten
avgår från Karlslunds Marina vid Dalarö. Anmälan är giltig först när
betalning skett till Dykhuset, vid avbokning kommer avgiften endast
återbetalas ifall din plats fyllts av annan dykare eller om Dykhuset
ställer in utfärden.
Alla
dykare ansvarar själva för transporten men vi behöver samåka i största
möjliga mån för att inte belamra parkeringen vid dyket. Alla samåkare
delar på bensinkostnaderna och swishar chauffören exempelvis 100kr.
|